Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.11.2014 18:18 - Кои днес са най-големите проблеми в българското образование?
Автор: blogvalna Категория: Новини   
Прочетен: 12589 Коментари: 27 Гласове:
1

Последна промяна: 24.11.2014 18:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ГЕРБ внесе нов-стар проектозакон за предучилищното и училищното образование, подготвен в миналия мандат кабинета Борисов.  Предсрочното сваляне на правителството осуети приемането на проекта от Народното събрание.

"Има буре с динамит, върху което седим.", така министърът на образованието проф. Тодор Танев коментира  съдържанието на част от учебниците в България, а ние ви питаме:

„Кои днес са най-големите проблеми в българското образование?”

Очакваме вашите мнения на www.blog.bg

В кометарната рубрика blog.bg в телевизия bgonair.bg следващия понеделник 01/12/14 ще обобщим най - интересните блог постове добавени към вълната, коментарите към тях и заформилите се дискусии.

Повече информация за възраждането на инициативата блог вълна под тема на седмицата може да намерите в свързания пост в корпоративния ни блог.

Екип на Blog.bg





Гласувай:
1


Вълнообразно


1. homeo - Личен поглед
24.11.2014 22:10
Най- големият проблем на Българското образование е ЛИПСАТА НА ВРЪЗКА С РЕАЛНОСТТА.
Децата ни се обучават на ЗУБРЕНЕ, развиват МЕХАНИЧНА памет, оценките им се пишат според това как са ПОВТОРИЛИ написаното тук и там...
Децата ни НЕ се обучават на ВРЪЗКА с РЕАЛНОСТТА - тоест няма никаква полза за реалния живот от това наизустяване, няма приложение на дело, няма никаква конкретика.

Децата ни Е ДОБРЕ да се обучават на СОБСТВЕНО МИСЛЕНЕ, ИНОВАТИВНОСТ, РАЗЛИЧЕН ПОГЛЕД върху даден РЕАЛЕН, а НЕ ИЗМИСЛЕН проблем, не просто механично НАИЗУСТЯВАНЕ. А сега и днес - собстеното им мислене се подтиска, дори наказва - ако противоречи на мнението на даден преподавател.
ЧАК тогава, когато се направи връзка с практиката, на децата ще им стане интересно в ТАКОВА училище.
НЕ Е чак толкова трудно - просто смяна на оценъчната тактика.
Учители и Преподаватели също трябва да са иновативни, а не просто ПОСЛУШНИ на ДИРЕКТОРА. А последните да НЕ са вечни, а СМЕНЯЕМИ на 4 години, примерно.
Пак ще кажа - за жалост, училището НИ няма НИКАКВА ВРЪЗКА с действителността.
Главите на децата са препълнени с напълно ИЗЛИШНИ, безсмислени подробности - просто помнене без никакво разбиране и вникване в смисъла и същностите на нещата...

На училище от 4 години - това е пълен идиотизъм.
Какъв ще бъде реалният резултат от това? Само нови документации и много биене в гърдите - нищо, ама нищо повече.
Детските градини много добре изпълняват и сега подготовката към първи клас.

Сегашните "промени" са само ВЪНШНИ,
а ВЪТРЕШНИ ПРОМЕНИ - НЯМА.
Променена е формата, ама съдържанието си остава също толкова отдалечено от ЖИВАТА реалност - както и досега.
цитирай
2. d3bep - Най - големият проблем са така на...
24.11.2014 23:00
Най - големият проблем са така наречените делегирани бюджети. Според тях приоритет се дава не на образованието, не на преподавателите, а на броя ученици.
Днес да изключи едно училище наркопласьор, означава да си отреже бюджета.
Елитните гимназии са ликвидирани.
Учител по - лесно се пъди, отколкото лош ученик. Учителят е разход, а навън седят и чакат 10 безработни, всеки от които ще се съгласи на по- малка заплата(което ще подобри бюджета), докато калпавият ученик, дори и хулиган, е приход.
За да контролират бюджетите, ГЕРБ по места си назначиха директорите на училища на чист политически признак.
В следствие на което още училища с традиции бяха унищожени. Докато преди училищата печелиха проекти с образователна цел, защото се управляваха от професионалисти или хора с опит, днес партийните дейци им печелят преди всичко проекти за ДМА по партийна линия. Бе няма лошо и в ДМА, обаче... Най - общо казано, новите плочки в тоалетната с нищо не променят убитото образование.

Следващият проблем е, разбира се корупцията в администрацията , която е единственият определящ признак кой учебник да стане учебник и кой да остане просто книга. Факт.

Оправията е проста.
ОБРАЗОВАНИЕ И ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ ТРЯБВА ДА СПРАТ ДА БЪДАТ БИЗНЕС. Те трябва отново да станат СОЦИАЛНА УСЛУГА. Т.е. нещо, което се плаща и контролира от държавата. Определено в образованието и учебниците е необходима ЦЕНЗУРА, колкото и звучно да дрънчи думата в ушите на списвачите на "свободното слово".

Ние заменихме напълно държавен модел с напъни за напълно раздържавен. И какво очаквахме. Частното образование никъде по света не е на ниво, единици са наистина качествените частни училища и университети, на останалите им цитирате саморекламата. А ние изведнъж посегнахме доктори и учители от ОБЩЕСТВЕНИЦИ да ги направим АЛЧНИ ЧАСТНИЦИ или ЗАВИСИМИ КРЕПОСТНИЦИ.
Причинихме рак на системата.
Не знам дали има връщане, но ако има връщане, то се характеризира за здраве и образование с една дума:
ОБРАТНО.
цитирай
3. bgman13 - Най-големият проблем на образо...
25.11.2014 22:33
Най-големият проблем на образовнаието в България са политиците в България.
цитирай
4. ivesa - Училищното образование е прекалено централизирано,
26.11.2014 08:06
няма система от обективни показатели и критерии за оценка на педагогическия труд.Кварталните училища са поставени в условия да работят за интересите на чуждоезиковите и природо-математическите средни училища,а не за собствените си.Усилията в подготовката на седмоклазниците се насочват към получаване на тройки и малко над тройките,за да се запълнят обявените места за прием и да не се загубят учениците,от които зависи величината на училищния бюджет и заплатите на персонала.
цитирай
5. vivian - Българското образование не е модерно
27.11.2014 13:00
Най-големият проблем на българското образование, разбира се, са ниските заплати на учителите. Методите на преподаване са от времето на социализма, учебниците са неразбираеми и остарели като методология за поднасяне на материала. Голяма част от преподавателите са застинали във времето на социализма. Еманацията е истерията в 7 клас. Защо никъде няма критичен анализ на резултатите от т. нар. външно оценяване по български език, литература и математика. Всяка година се вижда нищожно малкият процент на добре справилите се - благодарение на уроци и курсове, а понякога и на двете за хиляди левове. Цялото ни образование е болно, остаряло, кретащо, оставено само на себе си ...
цитирай
6. elanor11 - Колко
27.11.2014 18:33
от изразилите мнението си тук имат педагогическо образование,учителски опит и стаж зад гърба си?
цитирай
7. bgman13 - Голяма част от преподавателите са ...
28.11.2014 13:43
vivian написа:
Голяма част от преподавателите са застинали във времето на социализма.

Миналата година ли май беше - гледам на басейна едни седмокласници, тоу що завършили и взели тапията. Питам един по-дебелшък така "Ти колко имаш по физическо?" Оня ми вика "Шес". "Как шес, бе!", питам аз. Оня се пали и започва да призовава приятели и приятелки да потвърждават. И те потвърждават. Според него и според тях, оценката в бележника черно на бяло е факт, пред който и боговете трябва да замълчат. И аз млъкнах. Е, за последно само се закачих за още един подобен елемент - тоя беше дебел. Ама много дебел - сто кила в седми клас. Плуваше добре - в смисъл, че даже и краката му не можеха да потънат. Питам го и него, колко има по физическо. "Шес" - А и ти шес, добре, не споря тоя път.
Обаче споря, че преподавателите, застилнали във времето на социализма, тоя фокус не го можеха - да направят от неможещите ученици можещи, като и дадат в ръцете бележник с факти, пред които и боговете да мълчат и да подсмърчат. Спомням си един случай през социализма, когато даскала по физическо искаше да остави една да повтяря класа. Оная рева, прави истерии, един цял час по физическо тая я изпитваха пред целия клас, за да стане ясно, че не може нищо наистина.

Така че твърдя, че голяма част от преподавателите нямат нищо общо със социализма. И твърдя, че атисоциализма на днешно време е победил напълно. Срамува ли се тоя атисоциализъм, да пожъне лаврите на своето 25 годишно управление? И защо той, чрез подставените си, платени агенти, хем натиска за още повече антисоциализъм, хем се оправдава със социализма?
цитирай
8. d3bep - elanor11Кое пък те кара да мис...
28.11.2014 16:51
elanor11
Кое пък те кара да мислиш, че даскалиците са най - добрите министърки на финансите, икономиката и просветата.
Повярвай ми, не са. Целият ми живот е минал покрай различни даскалици.
Да чуем и твоето мнение все пак.

Но като гледам какво са писали колегите -
ivesa - че учителите гледал ида пишат тройки за да не загубят ученик, който си е за губене(мнението й за езиковите гимназии е неактуално, те са унищожени като елитни училища и са само стара слава в момента);
bgman13 - че проблемът са политиците и новата система;
vivian - че няма анализ отвън на системата и адекватно оценяване и учениците на практика нищо не учат(мнението й за социализма си е очевидно чисто пристрастие, субективно и не на място); към това аз ще развия и мисълта й: УЧИЛИЩАТА НЕ ИНВЕСТИРАТ, това е което се е опитала да каже. Откакто има делегиран бюджет вие да сте чули някоя община да е вдигнала училище ново? Основният стремеж е да закриват. На това ги карат бюджетите централно. Наричат го оптимизация, ама това е равносметката от нея...

ТА ВСИЧКО КАЗАНО ДОТУК НА ПРАКТИКА СОЧИ КЪМ ТОВА, КОЕТО И АЗ ПОСОЧИХ.
СИСТЕМАТА НА ДЕЛЕГИРАНИТЕ БЮДЖЕТИ.
Глупашка, антисоциална и антиобразователна.
ОБРАЗОВАНИЕТО ТРЯБВА ДА Е ПОДЧИНЕНО НЕ НА СМЕТКАТА ПРИХОД - РАЗХОД, на която е подчинен делегираният бюджет;
А НА СИСТЕМАТА РАЗХОДИ ПОЛЗИ и на СИСТЕМАТА ПОТРЕБНОСТИ НА ОБЩЕСТВОТО _ РАЗХОДИ.
ТО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ИЗИСКВА ЦЕНТРАЛНО ПЛАНИРАНЕ.
И ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ТРЯБВА ДА Е ДЕПОЛИТИЗИРАНО.

Системата на делегираните бюджети прави всичко точно обратното. ТО е ориентирано към спестявания, не към инвестиции, към приход, а не към качество на образованието, към недисциплинираност на учениците и поощряване на точно тези ученици, които са за изхвърляне, ТО Е КРАЙНО ПОЛИТИЗИРАНО и на практика политизира училищата, откак го въведоха, то е фрагментарен децентрализиран подход без бъдеще и визия, то е счетоводен ,а не социален подход към образованието и не на последно място, то го свива и унищожава, вместо да го гради.

За да има образование, трябва:
- Да се планира централно развитието му, за да може то да покрие малките населени места и отново да помогне в населването им ,както и махалите, които в момента произвеждат само престъпници;
- Да се поставят цели за постигане пред цялата система и тези цели да се финансират. После да се следят отвън дали и как се достигат. Не да се финансира тухла по тухла минимума, а да се финансира като системен подход.
- частно средно е по - разумно да няма. Ще влоши още общото.
- Не може да се очаква основна цел на образованието да е да търси доходи или да компенсира разходи. Напротив, противно на идиотската логика колкото по - малко се занимава то с това, по - добре за него.

ЗАЩОТО ЯВНО НЕ ОСЪЗНАВАМЕ НЕЩО ПРОСТО.
Образованието НЕ Е сметка "една закуска/учебник/тетрадка струва 50 стинки, ще я платят на 80, опа. плеснахме с ръце. Готов е бюджета.
ОБРАЗОВАНИЕТО НЕ СЕ ИЗПЛАЩА ЗА ЕДНА ГОДИНА И НЕ БИВА ДА СЕ ВПИСВА В ЕДНОГОДИШЕН БЮДЖЕТ.
Учениците се изплащат на държавата след 15-20 години инвестиция.
На внасянето на пари в образованието трябва да се гледа именно така, КАТО НА ДЪЛГОСРОЧНА ИНВЕСТИЦИЯ В ЧОВЕШКИЯ ФАКТОР, А НЕ КАТО НА СИСИТЕМА, КОЯТО САМА ЩЕ СИ ДОКАРА ПАРИТЕ ОЩЕ ТАЗИ ГОДИНА.
Просто е. Единственият върпос е, откъде и как да се вземат пари за образованието.

Но само ще напомня, че при бай Тошо данъците бяха около 3 пъти по - ниски спрямо дохода на хората.
А образованието буквално цъфтеше спрямо днес.
Не казвам да върнем бай Тошо, но казвам на пишман счетоводителите, че при тея пари и това намаляло население очевидно има как да се финансира образованието.
Въпросът е да има желание за него, а не всеки да мисли за мандата и рейтинга си.
За съжаление. Щото излиза, че ако някой инвестира в образованието, хората може и да не разберат през неговия мандат. Значи за него, файда няма.
Но ако гепи пари от там и направи нещо да леже лентички и да се снима пред него, е много велик и веднага ще го изберат пак, значи ето от това файда има.
Там е разковничето .както и защо асфалта от социализма още държи на места, а този от по - миналата година вече го няма. Щото и там е такава логиката на мислене.
цитирай
9. bgman13 - elanor11 Единственият върпос е, ...
28.11.2014 19:36
d3bep написа:
elanor11
Единственият върпос е, откъде и как да се вземат пари за образованието.


Съгласен съм с тебе почти на сто процента, но точно тука не съм. Ако трябва да свеждаме нещата до единствения въпрос, той е, как да се спасим от тия които ни управляват. Защото цялото, част от което е и образованието, е взаимодействие на различните му части, които така се управлават от политиците, че България се забатачва все повече, с цел да се източва все повече.

Това означава, че отговорът на въпроса, който ти номинираш за едиствен е да се спре източването на България. Това е свързано и с качествено управление. Не може да има никакво оправдание и никакво друго обяснение, че държавата се управлява не по-добре или по-лошо а по възможно най-лошия и самоубийствен начин.

Откъде да се вземат не пари, а ресурс, защото парите покриват ресурсите, които са в България? Ресурсът който създава образованието, както сам казваш, дава плодове в дългосрочен план. Т.е. когато след едни единадесет, дванадесет и седемнадесет години образование, излезе един випуск - тоя именно випуск, разхвърлян по разни специалности е продуктът, който българската икономика не само трябва, но и има право да консумира. Ха - само че ние го подаряваме на западните държави.

Тук няма иконимка, а доколлкото има трудът тука е нископлатен. Защо е ниско платен - защото ресурсите, като реални стоки и услуги за битова консумация се източват на запад, за да може платежоспособността на запада да надцаква българската и да привлича в крайна сметка продукта и на българското образование - без значение, колко вече е станал лош. А той е лош, защото на запада му трябват проститутки, камериерки и миячи на чинии.
цитирай
10. bgman13 - Каква е днешната идеологема, на ...
28.11.2014 20:05
Каква е днешната идеологема, на която се кланяме: Да сме били малка сладка и отворена икономика за фантомния чуждестранен инвеститор.

Когато обаче един фантомен чуждестранен инвеститор, който е в състояние да налага идеологията на сладките икономики като България, налива в някоя икономика, откъде той взима ресурса? От такива икономики като България.

И за това вижте та първо я разрушете тая идеологема, която служи на тоталитарната власт, да погазва поголовно правото на частна собственост на гражданите на България, и да отменя напълно конституционните им права.

Първо трябва да се отречете на вискок глас от дявола и да го посочите. Той дойде тук в България и ни пороби. Намери си хора, на които плащаше, за да рабоята срещу интересите на България. Отричате ли се от тоталитарния чуждестранен инвеститор и от правото му да изнася от България каквото му скимне? Вие изобщо виждате ли такова тоталитарно същество, признавате ли неговото съществуване или ще ми кажете, че това са конспиративни теории?
цитирай
11. mihailts - Проблеми на училищното образование
28.11.2014 21:37
1.Учителите са принудени да пишат тройки на незнаещи ученици, защото броят на учителите зависи от броя на учениците. Пример: норматив минимум 20 ученика в клас. Ако има клас с 20 ученика и само един не премине в горен клас, един учител ще е съкратен.
2.Няма мандатност за директорските назначения.
3.Кандидат за директор, който няма подкрепа на партия, не може да спечели конкурс.
4.Учителят няма право да отстрани от час ученик който пречи на останалите.
5.Разпределение на правата и задълженията в училище: учениците имат права и нямат задължения, а учителите имат задължения и нямат права.
цитирай
12. elanor11 - Към d3bep,bgman13
29.11.2014 10:10
Акцентът,който се опитах да поставя беше: Промени и реформи трябва да се правят от КОМПЕТЕНТНИ хора!
В нашата България кой сектор,отрасъл,министерство е наред и се управлява от КОМПЕТЕНТНИ хора?!
От колко години вече всичко тук е,както се пееше в една песен:"Всеки върши по нещо което,всъщност никак не може да прави..."
цитирай
13. bgman13 - Не си спомням да съм пречил на ком...
29.11.2014 12:48
Не си спомням да съм пречил на компетентните хора да наложат визията си в управлението на държавата или конкретен сектор. Защо те до сега дремаха? - Те чакат да ги попитат, те чакат да ги назначат. Никой няма да ги попита. Тия отгоре много добре знаят, как трябва да се извършват реформите, за да се развиват в положителна посока за България. Проблемът е че не искат.
И сега ти питаш, колко от изразилите мнение имали били педагогическо образование. Няма никакво значение, дали тука ще бъде фраж с педагози с дълъг стаж. Ония отгоре просто не щат. Не щат бе! Професионалистите ще им кажат, как трябва да бъде, ония си правят друго - защото си остават на държавното работно кормило. Айде сега професионалистите да ми кажат, как да ги махнем и как да назначим такива, дето ще управляват държавата качествено? Аз не им преча, на професионалистите да направят това. Не им пречех и до сега.

Не им пречех да повтарят като папагали одата за чуждестранния инвеститор, дето никога няма да започне да налива в България или ако започне, това ще стане три дена преди да умра, без да съм се пенсионирал. Не им пречех да учат учениците, че България трябва да бъде малка сладка и отворена икономика. Не им пречех, когато агентите на Джуниър ачийвмет идваха сред местното аборигенно население да ни учат на английски и да отмъкнат най-талантливите деца.

И сега не ви преча и не ви насилвм да се отречете от дявола. А вие и сега няма да се отречете и само ще си говорите и ще чакате някой да ви попита, някой да ви назначи и някой да ви разреши.
цитирай
14. d3bep - elanor11, АМи отговорът на твоят ...
29.11.2014 14:20
elanor11,
АМи отговорът на твоят въпрос като се замислиш съм ти го дал. Щото обазованието не е приоритет .За това е така .Слагат се свои хора, гледат да се крадат пари оттам. За това не слагат професионалисти ,а верни.

bgman13 иска да трансформира твърденията ми в някакъв политически облик. Дори ида споделям политическия му облик, не споделям подхода ,защото точно това казвам, ОБРАЗОВАНИЕТО ТРЯБВА ДА СЕ ДЕПОЛИТИЗИРА. Това включва и да не участва в политически борби. То за пръв път нахлу в политиката 2009 с изборите, като беше маша в ръцете на Борисов. Не се разбра да се е разхубавило.

За съжаление то е толквоа грозно политизиран ов момента, е не знам как да се преодолее. Директори с по 20 години опит съм свидетел как ги уволняват дисциплинарно и със съд за липсващи приемерно 200 лева... Целта е да им вземат местата, много често след това те дор ипечелят делата, но вече ил иса дърти, или е безмислен ода се връщат. Вземат парите обезщетение и бягат.
Елитна гимназия, печелеше милиони по ФАР и други програми с директорките си. Вкараха и евтина политическа шматка, на 20+ години, даскалка в друго училище по икономика с по два часа на седмица, разбирай толквоа и даскалка, по безполезен предмет, който в това училище ДОРИ НЕ СЕ ИЗУЧАВА. Училището, елитна гимназия сред първите в страната, лидер в международен план ,се разпадна.

Що ли. Ми щот каот причиниш такъв рак, те хората вътре почват да се гледат на кръв, не може да работят заедно, мразят се. Счетоводителката свидетелства срещу директора, той срещу чистачката. Това и при комунизма го нямаше, и всичк ое политизирано...
Как да се оправи това, ен знам... Определено не бива с политика, ама не знам и с какво.

цитирай
15. bgman13 - bgman13 иска да трансформира ...
29.11.2014 15:13
d3bep написа:

bgman13 иска да трансформира твърденията ми в някакъв политически облик. Дори ида споделям политическия му облик, не споделям подхода ,защото точно това казвам, ОБРАЗОВАНИЕТО ТРЯБВА ДА СЕ ДЕПОЛИТИЗИРА. Това включва и да не участва в политически борби. То за пръв път нахлу в политиката 2009 с изборите, като беше маша в ръцете на Борисов.


Образованието винаги е било маша в ръцете на тия които управляват. Отгоре се задава това което се учи в училищата, както и кои да бъдат директорите, инспекторите, тия които пишат учебниците и така нататък. Това въобще не е започнало от Бойко Борисов. От тая гледна точка, през комунизма беше същото, само че тогава, управлението на държавата в много по-голяма степен съответстваше на интересите на българите.

Не можеш да откъснеш образоването от най-високата инстанция. Ако днес го откъснеш от българската национална държавна власт, която и без друго е българска, национална и изобщо власт само проформа, то ще бъде подчинено на друг властови субект - интернационален. Тоя, който създава, както се изрази една професорка ли беше - безроден англоезичен субект.

Но всъщност и ти казваш, че образованието трябва да бъде под контрола на държавата. Как да те разбирам тогава, че искаш да не е политизирано? Каква разлика виждаш между плитика и държава. Не можеш да сложиш знак за равенство между партия и политика, защото политиката е еманация на обществен консенсус, който се институционализира, защото става легитимен и започва да се разпорежда надолу по йерархическата система, която се проявява като разделение на труда.

Докато, партията представлява някакъв междинен етап в производството на тоя обществен консенсус - т.е. тя е част от движението нагоре. До като обществения консенсус не бъде оформен до горна мъртва точка, той е нелегитимен да управлява и да се нарече политика.

Или пък дейността на една партия ако я наричаш "политика", тая политика е принципно различна от политиката, която е легитимна да управлава.
цитирай
16. bgman13 - За съжаление то е толквоа грозно ...
29.11.2014 15:36
d3bep написа:
За съжаление то е толквоа грозно политизиран ов момента, е не знам как да се преодолее.


Ето виждаш ли - ти не знаеш, а аз знам. И след като го твърдя, поне се вслушай в това, което казвам. Трябва да се дефинират базовите понятия, основните елементи, които оформят кръговрата на общественото взаимодействие. Обществото е един организъм, който има диференцирани органи, които продължават да се развиват и диференцират. В тая йерархическа система, движението надолу се проявява като разделение на труда. Главата на обществения организъм, т.е. политическия орган, издава заповед, която се предава посредством нисходяща (увеличаваща бройката между съседните нива) йерархическа система.
Образованието, както и всички сектрори на тоя социум, в движение надолу са подчинени на главата- на политиката.

Антитезата на това политическо управление на държавата е обратна по посока и качество. Т.е. тя е намаляваща, обратна йерархическа система. Движението надолу базира на частната собственост, защото е разделение на труда. Движението нагоре е обратното на разделението на труда. Понятието партия", т.е. група от хора обединени от някакъв всеобщ принцип, може да бъде отнесено само спрямо нивото на образуване на обществен консенсус. Тоя процес на никой етап не може да се спуска отгоре, както е сега. Когато общественият консенсус е достигнал горна мъртва точка, той вече не е партия, а е държавно управление. Ако ти него не наричаш политика, а само партииното, т.е. нелегитимното да управлява държавата, аз няма да споря, защото това е все едно да споря, един конкретно съществуващ субект, как да бъде наречен. Може в нашата система да се окаже според различните систематики, че има двама петкановци- това недоразумение трябва да бъде изчистено.

Обаче сега производството на обществен консенсус е напълно сбъркано и дефакто е отменено, защото липсва система, по която обществото да се организира. Тая система е тъждествена на правилна, т.е. истински демократична избирателна система.
цитирай
17. feq - Проблемите от моя гледна точка са:
29.11.2014 16:03
1. Дисциплината в часовете - учениците НЕ пишат и НЕ слушат в час!
2. Поведението - Спешно трябва да се въведе оценка за поведение при завършване на учебната година и при дипломиране.
3. Мобилните телефони по време на час - Заглушители в класните стаи.
4. Премахването на тестовете, като единствен начин за оформяне на оценка. Теста дава много възможности за случайни отговори!
5. По-здрава връзка между учители и родители.
6. Достойно заплащане труда на учителя с цел стимулиране и връщане на доверието и уважението на хората с професията - УЧИТЕЛ!
7. Директорите на училищата да НЕ се назначават, а да се ИЗБИРАТ от учителските колективи!
8. Да се намали броят ученици в паралелка от 28-30 на 15 ученика в клас, с цел ефективност при проверяването!
9. УЧЕБНИЦИТЕ... са отврат... Нека има по-голяма свобода при изготвяне на учебните планове и разпределенията на учителя!
10. ...
има още...
цитирай
18. bgman13 - 4. Премахването на тестовете, ...
29.11.2014 17:12
feq написа:

4. Премахването на тестовете, като единствен начин за оформяне на оценка. Теста дава много възможности за случайни отговори!

Мислиш ли, че току-що му "откриваш Америка" на тоя, който ги е измислил и въвел тия тестове?

feq написа:

6. Достойно заплащане труда на учителя

Е - достойно, ама ресурсите в България са малко. Как се делят малко ресурси, така че заплащането на учителя да бъде достойно, а на остналите граждани - още по-недостойно? Нема ли да е малко грубичко от страна на учителите? Преди известно време при една поредна учителска стачка написах едно нещо, с което обърнах внимание на учителите, че върхушката ги конфронтира с останалите граждани и ако учителите са елит наистина, трябва да се осъзнаят и да направят така, че ресурсите на България и на всички българи да не изтичат в чужбина. Естествено, че никой не ме чу, а сега ти пак си баеш, че искаш по-високи заплати. Това ли е лицето на българския учител, който е професионалист?

feq написа:

7. Директорите на училищата да НЕ се назначават, а да се ИЗБИРАТ от учителските колективи!

А кой ще избира учителите? Освен това ако директорите се избират от учителите, това означава, учителите да определят и заплатата на директорите. А пък тоя, който назначава учителите, да определя заплатата на учителите.

feq написа:
9. УЧЕБНИЦИТЕ... са отврат... Нека има по-голяма свобода при изготвяне на учебните планове и разпределенията на учителя!


Дай конкретен модел! Кой да има право да ги списва, кой да му определя заплатата? След това още хиляда професионалисти (примерно), ще си дадат техните модели. След това, ще трябва да гласуват по някакъв начин за най-добрия модел, който да е правилен. Но политическото управление на страната трябва да бъде съгласувано с шест милиона електорат. Това е доста по-сложно упражнение - а електоратът може да не е съгласен, примерно със заплащането на учителите, които съвсем естествено, въпреки че са учители, ще дърпат малко чергата към себе си.
цитирай
19. bgman13 - 4. Премахването на тестовете, ...
29.11.2014 17:14
feq написа:

4. Премахването на тестовете, като единствен начин за оформяне на оценка. Теста дава много възможности за случайни отговори!

Мислиш ли, че току-що му "откриваш Америка" на тоя, който ги е измислил и въвел тия тестове?

feq написа:

6. Достойно заплащане труда на учителя

Е - достойно, ама ресурсите в България са малко. Как се делят малко ресурси, така че заплащането на учителя да бъде достойно, а на остналите граждани - още по-недостойно? Нема ли да е малко грубичко от страна на учителите? Преди известно време при една поредна учителска стачка написах едно нещо, с което обърнах внимание на учителите, че върхушката ги конфронтира с останалите граждани и ако учителите са елит наистина, трябва да се осъзнаят и да направят така, че ресурсите на България и на всички българи да не изтичат в чужбина. Естествено, че никой не ме чу, а сега ти пак си баеш, че искаш по-високи заплати. Това ли е лицето на българския учител, който е професионалист?

feq написа:

7. Директорите на училищата да НЕ се назначават, а да се ИЗБИРАТ от учителските колективи!

А кой ще избира учителите? Освен това ако директорите се избират от учителите, това означава, учителите да определят и заплатата на директорите. А пък тоя, който назначава учителите, да определя заплатата на учителите.

feq написа:
9. УЧЕБНИЦИТЕ... са отврат... Нека има по-голяма свобода при изготвяне на учебните планове и разпределенията на учителя!


Дай конкретен модел! Кой да има право да ги списва, кой да му определя заплатата? След това още хиляда професионалисти (примерно), ще си дадат техните модели. След това, ще трябва да гласуват по някакъв начин за най-добрия модел, който да е правилен. Но политическото управление на страната трябва да бъде съгласувано с шест милиона електорат. Това е доста по-сложно упражнение - а електоратът може да не е съгласен, примерно със заплащането на учителите, които съвсем естествено, въпреки че са учители, ще дърпат малко чергата към себе си.
цитирай
20. elanor11 - Абсолютно съгласна с feq
29.11.2014 17:29
Да ,тези и още МНОГО други проблеми...

А всяко правителство се захваща първо с Образованието,забатачва още повече нещата,та вече са така забатачени,че не му се вижда оправията!...
И ако влезе в сила,това,което спрягат по новините-че ще премахнат оценките в начален курс и повтарянето на класовете,е бъдете сигурни-БРОЯТ НА НЕГРАМОТНИТЕ БЪЛГАРИ чудовищно ще нарасне!
И не е нужно да разбираш от политика,за да се досетиш,че всичко това се прави нe заради ЗАГРИЖЕНОСТ за Българското Образование,а за наливане на ЕВРОПЕЙСКИ ПАРИ В НЕЧИЙ ДЖОБ.
цитирай
21. bgman13 - И не е нужно да разбираш от поли...
29.11.2014 18:20
elanor11 написа:

И не е нужно да разбираш от политика,за да се досетиш,че всичко това се прави нe заради ЗАГРИЖЕНОСТ за Българското Образование,а за наливане на ЕВРОПЕЙСКИ ПАРИ В НЕЧИЙ ДЖОБ.


Ако се досетиш обаче за поговорката, че не е луд тоя, който яде баницата, а тоя който му я дава( и че не джоба е виновен, а тоя който слага парите в него), тогава може да се досетиш да зададеш и въпроса, защо ЕС ни дава пари, които реално затриват българското образование?
цитирай
22. feq - Към 19. bgman13
29.11.2014 19:25
Пиша за тестовете като МАСОВО средство за оценяване. Лесно е да отговориш на въпроси с ДА или НЕ или с "ограждане", както казват учениците, значително по-трудно е да отговаряш на дъската и да разсъждаваш на глас. Пиша тези неща от дългогодишен опит като учител по математика и физика. Ето защо вече все повече нивото пада и говорим за масова НЕграмотност.

По въпроса за учителските заплати...
тук мога да говоря само с учители. Никак даже не е нескромно, а е унизително за управници, които Не искат да инвестират в бъдещето на децата.Когато виждам деца облечени по последна мода, с джобни пари, колкото са моите седмични разходи,... хъм,...

Относно директорите...
за твое сведение, от доста време Директори се назначават от т.н. Инспекторат по Образованието с връзки. Учителите също се назначават - формално от Директора, или от обаждане по телефона "свисше - отгоре"

Относно учебниците...
Високият стил, сложните обяснения и много информация отвращават учениците.
Те не ги четат. И ако до 8 клас нещата горе-долу са в рамките на допустимото, в горния курс състоянието е плачевно. Да сте виждали гимназисти с учебници? С дамски чанти или ръце в джобовете, даже записки не си водят в час!
Злото е заразно :(
* * *
Всичко написано от мен е лично мнение в резултат от дългогодишен опит.
Там, където се търси лесното, комерсиалното, формалното не може да има напредък. Пропуснати са много години в "експерименти" и отлагания във времето.
цитирай
23. georgi2007 - Кои са най - големите проблеми в образованието
30.11.2014 07:03
1. Ниско- културни родители- дива круша дава плод също дива круша
2. Ниска заинтересованост за познания у ученика - виж т.1
3. Ниско заплащане на учителите
4. Учителите винаги са виновните, нямат голяма свобода на избор на уроци, всичко е спуснато тематично от МОН
5. Повечето директори са феодалните дерибеи - колят и бесят по тяхно усмотрение и винаги защитават ученика при явни техни провинения
6. Делегираните бюджети - бутане на слабаците нагоре, вместо да се изгонят. Учителите не им пишат отсъствия за да не ги изгонят.
7 Несъобразени с възрастта на ученика калпави учебници.
8. Тестово изпитване - отворените въпроси са камуфлажа на калпания фураж, поднесен на ученика.
9. Външното оценяване....коствено се признава калпазанлъка на ученика
10. Ниско техническо обезпечаване на учебния процес на обучение, на ученици и учители със съвременни технически адекватни средства
цитирай
24. elanor11 - Последно мнение
30.11.2014 08:57
изказвам по темата.
С всички изброени по-горе точки съм съгласна,съгласна съм и че има още много,които могат да се изброят.
От появата на училищата в България,та до днес,винаги е имало в една или друга степен какво да се желае и за качеството на учебниците,учебните програми,заплащането на учителския труд и т.н.
Но оттогава до появата на тъй наречената демокрация у нас ,никога ама НИКОГА учителят не е бил по-УНИЖАВАН,депресиран,притискан,с вързани отвсякъде ръце,обезверен,оплюван и какво ли още не...
Това е най-големият проблем!!
Защото е нечовешко да искаш от такъв човек да бъде в оптимална форма и да работи качествено!
Защото не може един унижаван и малтретиран човек да възпитава самочувствие,самодисциплина и всички онези нравствени добродетели отдавна изчезнали и тъй липсващи на младите българи днес.
Общественост,медии,родители за това трябва да се замислят,ако искат да има учители в България-нали затова се алармира,че скоро училищата ще останат без учители...
А в голяма степен за това унизено положение на днешния учител, вината е на медиите.
цитирай
25. ivesa - d3bep.не съм писала,че чуждоезиковите училища са елитни...
30.11.2014 09:37
писах,че начинът,по който приемат ученици, е лош за училищата,където подготвят учениците и се стараят да ги задържат при себе си.Вместо да действат в полза на себе си,те организират приема на конкурентите си, за които правилно отбелязвате,че се осланят на стара слава. Поздрави!:)
цитирай
26. d3bep - писах, че начинът, по който приемат ...
30.11.2014 11:20
ivesa написа:
писах,че начинът,по който приемат ученици, е лош за училищата,където подготвят учениците и се стараят да ги задържат при себе си.Вместо да действат в полза на себе си,те организират приема на конкурентите си, за които правилно отбелязвате,че се осланят на стара слава. Поздрави!:)

А не трябва да е така. По принцип не е лъжа, че почти 40 години езиковите гимназии и математическите бяха елитни училища.

Това, което ги унищожи, са делегираните бюджети.

Що, щото аз бях примерно в Немска Езикова в Бургас. Беше номер едно в страната. Първа и единствена издаваше Шрахдиплом 1 и 2 от Гьоте института в Кьолн, диплома, която Гьоте института в България не беше сертифициран да издава. Издаваше гьоте института петте по -ниски нива, а Немската в Бургас - двете най - високи....

Само че бяхме 5 класа с по 20 ученика.
Когато разрешиха Шпрахдиплома, отделиха шести клас. Лайстунгсклассе, т.е. клас с по - високи изисквания, в който ни отделиха всички, минали предварителните изпити за шпрахдиплом. Паралелките ставаха с по 15 човека. Имаха по две учителки само по немски, отделно германци преподаваха история, география.. всичко дето го учите в среден курс на немски от хора, дето и да искаш, не могат ти го кажат на български. В първи курс(подготве) имахме задъжлителна занималня. 4 до 6 часа на ден занималнята + 6 до 8 редовни. В занималнята отваряхме книга, четяхме и пишехме всички думи.
Всяка седмица в занималнята, контролна върху взетите думи. Ако не събереш зачет от оценките в занималнята, не минаваш класа. Ако не минеш класа, не повтаряш. Напускаш това училище.

Сега въведоха делегираните бюджети. За това кви директорки въведоха и как те разсипаха гимназията няма да коментирам, но делегирания бюджет...
Откак е делегирания бюджет, немци вече почти няма. Училището пести.
Учители се събират направо от улицата, подборът е почти никакъв. Колкото са старите , това е, сред новите сериозните са малцинство.
И НАЙ ВЕЧЕ. Паралелки от по 30-35 човека. 6 броя. Щото всеки човек е кинти. А учителите като обща бройка даже може да са по - малко от преди.
Занималнята, стисни зъби, е ПЛАТЕНА. Учениците си ниосят пари. Но там не четат и не пишат и не учат нищо и нямат контролни. Срещу тея пари ДАСКАЛКИТЕ ИМ ПИШАТ ДОМАШНИТЕ....

Е, хващаш ли я разликата.

==========================


Същото училище.
С учители от цял свят, специално подбирани, много, високи изисквания и миниатюрни класове с много часове. ЗНАЧИ ТО И ДА НЕ ИСКАШ, СТАВА ЕЛИТНО. И да го хулиш, и да му завидиш, това е положението, то си е елитно.

И второто, с паралелки от кол и въже ,само да са много и пестене на пари от учителски заплати.
И да искаш, то не може да бъде елитно.

Е, в случая второто произлезе от първото, благодарение на делегираният бюджет и ПП ГЕРБ. Затова казвам ,че КАРАТ НА СТАРА СЛАВА . Защото по новата система така се получава. И , проблемът е много по - сериозен от системата на прием. Системата на прием ако я промените, просто ще стане училищен комунизъм. Ще изравните всички училища и всички ученици ще станат приблизително еднакво тъпи...

Което при сегашната организация е почти без значение дали ще стане или не, то е само битка за бройки между училищата това, за което говориш. Не е проблема в системата на прием, а в цялата система.
Системата на прием е проблем на някое училище, което търси по - голям делегиран бюджет, ама не би трябвало изобщо така да се конкурират училищата. Те би трябвал ода се конкурират за знания и умения, а не за БРОЙКИ.
цитирай
27. ivesa - Системата за прием е важен механизъм...
05.12.2014 08:25
за функциониране на цялата училищна система.Разбира се,че конкуренцията между училищата не трябва да е само за броя на учениците.Знанията,уменията и компетентностите на училищните възпитаници са важни.Важна е и реализацията след придобиването на съответната образователна степен.Хубав ден!:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: blogvalna
Категория: Новини
Прочетен: 535025
Постинги: 42
Коментари: 550
Гласове: 190
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930